vrijdag 14 mei 2010

How are you doing?

Het weer is prachtig. Ik loop in mijn t-shirt rond in Chicago. Het is economisch aantrekkelijk om je kleding in Amerika te kopen. De prijzen liggen een stuk lager als in NL. Bovendien is de euro ook (nog) meer waard als de dollar. Dus ik ben aan het shoppen.

Opmerkelijk hoe de ve
rkopers je begroeten. Standaard is: 'How are you doing?' Met de nadruk op standaard. Het wekt namelijk de suggestie van oprechte betrokkenheid. Omdat de verkoper niet echt luistert naar je antwoord, maakt het dat onecht. En dat het echt overkomt is wel van belang om het gedrag effectief te laten zijn.Tenminste als je geïnteresseerd over wilt komen. Op moment dat je dat wilt, is het van belang dat de ander je interesse gelooft. Als dit niet zo is, dan werkt het niet. Sterker, kan het averechts werken. In Nederland zou je er dus ook niet mee wegkomen, maar in de VS gebeurt het overal. Ook in andere staten weet ik uit eerdere bezoeken. Dat maakt dat het wordt geaccepteerd.
Ik heb de indruk dat geïnteresseerd overkomen niet expliciet de bedoeling is. Het is gewoon de manier waarop men elkaar in de Verenigde Staten begroet.

In de winkels waar ik vandaag ben geweest, komen de verkopers vrij snel naar je toe om hulp te bieden (lees: te verkopen). Als je aangeeft dat je wilt rondkijken, wordt dit gehonoreerd. Daarop volgt dat ik voor vragen bij hen terecht kan: "If you have any questions please let me know. My name is Eric." De verkoper geeft zijn naam. Dat vind ik wel mooi. Het maakt het contact persoonlijk.

De stad maakt een overweldigende indruk. Het is druk, maar dat spreekt mij aan. Dit komt misschien ook omdat mijn hotel in een rustiger stuk van de stad ligt. Dit maakt dat je er aan kunt ontvluchten. Roald wilde liever aan het water afspreken voor een biertje. De stad maakt hem 'ibbelig'. Vanochtend ben ik naar de top van de Hancock Building geweest.
En het uitzicht is inderdaad schitterend (foto). Vooral met dit weer. Een leuke tip van mijn ex-baas: Todd Savage. Ik werkte voor hem als salesmanager van Amsterdam Weekly (2003-2004). Hij komt oorspronkelijk uit Chicago. Het is nu 14.37 in de middag. In NL is het 7 uur later. Ik ben benieuwd hoe het met vrouw en kids is. De vader van Judith is overgekomen. Ze vermaken zich vast. Ik mis ze wel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten