woensdag 19 mei 2010

Kirkpatrick 4 levels

Om 7 uur al in een sessie. Krikpatrick is bekend van de 4 niveaus van evalueren. Een leuke workshop van zijn bedrijf. Grappig dat Donald Kirkpatrick zelf ook binnenloopt. Hij vertelt over het ontstaan van de 4 levels halverwege vorige eeuw. Donald noemde het zelf nooit levels. Hij schreef gewoon 4 artikelen in de krant. Uiteindelijk werden dit de 4 niveaus. Leuk.

En over de workshop. Alles draait om een goed intake gesprek en voorbereiding. In dit gesprek stel je je kritisch op en vraag je door naar concrete resultaten die moeten worden bereikt.


Een geheugensteuntje voor een goed intakegesprek:

PARTNER
Pledge to work together
Address jury issues
Refine expactation to measure outcomes
Target critical behaviour reg. drivers
Necessities for success
Executing
ROE = Return on expectation

Pledge to work together
Ga het gesprek aan met de klant over wat het resultaat moet zijn. Je zult als trainer toegevoegde waarde moeten leveren.
Address jury issues
Pas je stijl aan bij die van de klant. Betrek hem actief en maak hem mede verantwoordelijk voor het proces en het resultaat. De klant beoordeelt uiteindelijk je performance als trainer.
Refine expactation to measure outcomes
Je moet de verwachtingen managen. En je moet weten wat je resultaat moet zijn. Als je het doel weet kun je veel effectiever invulling geven aan je programma. Soms weet de klant het zelf niet. Het is jouw rol door geduldig door te vragen om erachter te komen wat hij precies wil.
Target critical behaviour reg. drivers
Wat wil je na de training in concreet gedrag wat de deelnemers gaan doen? Wat moeten ze kunnen na de training? En dit moet altijd gekoppeld zijn aan de resultaten die de klant wil bereiken. Met drivers worden beloningen bedoeld. Beloningen die het gewenste gedrag versterken. Wat gaat de klant doen om er voor te zorgen dat het geleerde vast te houden. Coaching is een voorbeeld van een driver.
Necessities for success
Creëer wat nodig is om succes te realiseren.
Executing
De uitvoering van je training
ROE = Return on expectation
Het gesprek met je klant over in hoeverre de verwachtingen zijn waargemaakt.
meer info: www.kirkpatrickpartners.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten