woensdag 19 mei 2010

Het geheim van het creëren van betrokken publiek: V + E + L = B

De workshop van Doug Stevenson-'Story theater'.

Doug start, hoe verrassend, met een verhaal.
Het gaat over hardlopen. Heel beeldend met non-verbale uitingen beschrijft hij hoe hij overtuigd raakte om fit te worden. En dat je tegenslagen moet omarmen. Verander je denken en je verandert je leven.
Mooi om te zien hoe hij zijn eigen filosofie toepast.

Jaaha....straks vertel ik over de
filosofie The Story Theater Methode werkt als volgt:
  • Gedrag is taal. Als je verbale taal gebruikt dan is je publiek minder betrokken dan als je het uitspeelt. Je intuïtieve intelligentie is betrokken als je gedrag laat zien. Dit betekent dus letterlijk als je wilt vertellen dat je als een blok inslaap valt, je dit uitbeeldt i.p.v. erover vertelt. Non-verbale communicatie dus. Je laat je deelnemer leren door ervaring. Ervaren door ze mee te nemen in jouw verhaal. Doug leert ons als trainer 'een film' te zijn.
  • Stilte spreekt. Als je geschokt bent, vertel je dat niet. Je kijkt geschokkeerd en valt stil. Effectiever om je publiek te laten voelen wat jij beleeft. Je houdt de aandacht van je publiek vast.
  • Maak filmbeelden van wat je vertelt. Door het verhaal op deze manier te vertellen, wordt het verhaal ook eigenaar van je publiek. Ze zien het voor zich. De formule van Doug: V + E + L = B. Verbeelding + emotie + logica = betrokkenheid. En training is: het creëren van betrokkenheid.
  • Emotie is de sneltrein naar het brein. Ook al ben je een slecht in verhalen vertellen, het werkt toch!
De beste salesmensen zijn uitstekende verhaal vertellen. Dit geldt overigens ook voor trainers en leiders/managers.

Doug gaat nu live coachen.
Kathy's visitekaartje is uit een doos getrokken. Ze vertelt haar verhaal. Het blijkt lastig voor haar de tips direct uit te voeren. Ze blijft vertellen. Doug instrueert haar niet meer te praten tegen het publiek.....alleen maar hard op denken. Doen alsof het publiek er niet is. Het effect is fascinerend.

Mijn gedachte is wel direct: 'Hier is lef voor nodig. Om zo te presenteren'. Wel ben ik overtuigd dat het tot betere resultaten in presentaties en trainingen gaat leiden. Dus een tip aan mijzelf: "Be affraid and do it anyway!"

De 9 stappen naar een Story-telling structuur:
  1. Zet de context neer
  2. Introduceer de karakters
  3. Begin met de reis
  4. Breng een obstakel in
  5. Overwin het obstakel
  6. De conclusie
  7. Maak je punt
  8. Stel de vraag
  9. Herhaal je punt
Nog wat tips:
  • Kies je verhaal strategisch . Kies een moment van crisis, uitdaging of tegenslag. Verhalen zijn metaforen. Kijk uit naar welke les je publiek eruit leert.
  • Zorg dat elk verhaal een relevantie heeft. Welk punt wil je maken?
  • Je speech en je training heeft humor nodig . Dat geldt niet voor je verhaal. Zoek voor een verhaal in je verleden dat je kunt gebruiken. Hierbij ga je uit van negatieve ervaringen, bijvoorbeeld conflicten, crises.
  • Magie zit in details.
De subtiliteit van 'storytelling' zit in het open laten voor suggestie. Vul niet alles in voor het publiek. Daar kun je het non-verbale inzetten. Met je gezicht kun je uitdrukken wat je anders zou vertellen. Laat het publiek invullen. Dit noemt Doug 'in-moments', m.a.w. er is op dat moment even geen publiek. Eén aandachtspunt: het is een verhaal geen drama. Dus geen overacting.

Cast Away met Tom Hanks is een mooi voorbeeld van een film die voor een groot deel non-verbaal is. Er is weinig woord. Moet hij iets zeggen? Is de film minder goed te begrijpen door het ontbreken van gesproken woord? Ik dacht het niet.

Geweldige presentatie. Ik ga het boek kopen.

Sh*t...uitverkocht! Bestellen maar. Dit lijkt me een mooie performer om eens naar NL te halen voor een event. Bijvoorbeeld voor TrainersNoord

Geen opmerkingen:

Een reactie posten