maandag 30 januari 2012

Effectief acquireren met een belscript


De afgelopen twee week heb ik op Terschelling onder meer gewerkt aan ‘papers’ voor telefonische acquisitie. Daarin tip ik verkopers en verkopende professionals gebruik te maken van een belscript, want zo

·      hou je de structuur van je gesprek;

·      voorkom je teveel aan euhs;

·      heb je focus/je doel waar je naartoe wilt scherp.


Zojuist ben ik gebeld door PostNL. De dame aan de lijn gaf een goed voorbeeld van hoe je een belscript niet moet gebruiken. Ze kwam met een aanbieding, speciaal voor mij. Ik ben geselecteerd voor deze aanbieding. Op basis waarvan, zei ze er niet bij. Het effect hiervan is, dat ik meer op mijn hoede ben. Ik vertrouw het niet.  De dame dendert met hoge stem door haar belscript heen.

Het kwam er op neer dat ik 109 postzegels moet kopen en een gratis overnachting krijg van hotelbon.nl. Ik stel de vraag: “Moet ik verplicht diner en/of ontbijt afnemen?” De telefoniste schrikt wakker uit haar scipt-oratie en begint een aantal voorwaarden en prijzen voor diner en ontbijt voor te lezen. Toen ik haar hierop attendeerde, was ze definitief uit het veld geslagen. Dus; ik herhaalde mijn vraag.

“Euuh, dat weet ik niet. Ik ga het voor u vragen.” Iemand anders neemt het gesprek over.

Vragen beantwoorden is voor deze verkoper klaarblijkelijk iets te hoog gegrepen.


“Ja, het is inderdaad verplicht om te ontbijten en dineren bij het hotel’, zegt mijn nieuwe gesprekspartner: “dat moet ik er eerlijk bij zeggen”. Eigenlijk had de telefoniste het er al bij moeten zeggen. Dan was het echt eerlijk geweest. De meneer aan de telefoon is vriendelijk. Al ervaar ik het als irritant dat hij mijn naam meerdere malen herhaalt. De naam van de klant noemen, is prima. Het geeft de klant een persoonlijk en herkend gevoel. Maar doseer dit. Anders lijkt het een trainingstrucje. Bovendien heeft: “zoals ik al zei”, een negatief effect op mij. Je zegt eigenlijk: “hey domoor, heb je net niet geluisterd ofzo”?

Terug naar het belscript. In professionele verkoop gebruiken we een belscript als richtlijn. Tips om effectief om te gaan met belscripts:

-    Spreek rustig. De dame aan de telefoon sprak snel en met een hoge stem. Het lijkt alsof je snel klaar wil zijn met je gesprek. Dat is niet overtuigend. En een lage stem is krachtiger en overtuigt meer.  

-    Lees niet voor. Het helpt mij in acquisitie om alleen de key-words  op te schrijven. Dat geeft voldoende structuur, zonder dat ik ga oplezen.

-    Ga in gesprek. Gebruik je script om kort te pitchen en daarna de klant aan het woord te laten. Dat geeft de klant het gevoel dat hij ook iets in heeft te brengen.

-    Stel jezelf op de hoogte. Zorg dat je voldoende van het product weet om vragen te kunnen beantwoorden. Dit geeft jou vertrouwen. Daardoor kom je zelfverzekerder (dat ben je immers ook) en dus overtuigender over.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten