maandag 2 januari 2012

Aftersales, heel klantgericht

Mobiele printer aangeschaft
Als trainer/coach ben ik veel onderweg. Van hotel, naar klanten en weer naar trainingslocaties. Dan is het altijd handig als je een printje kan maken. Een presentielijst of een handout, waarvan ik vlak voor de training ineens bedenk dat die handig is. 
Dus; vorige week heb ik een mobiele printer van HP gekocht. Een handzaam printertje met een batterij en Bluetooth. Dat voorkomt een hoop geklier met kabeltjes. 
 
Moet het wel werken!
Die bluetooth functie werkte niet. Er ging iets mis met de printerselectie. Simpel op te lossen voor de behulpzame medewerker van de helpdesk van HP.  Snel en professioneel gedaan. Prima.


Aftersales
Zojuist werd ik gebeld door #HP met de vraag of het probleem nog steeds is verholpen. Dit is een mooi voorbeeld van klantgerichte aftersales. Als klant voel ik mij serieus genomen door het bedrijf. En de adviseur probeert niet iets te verkopen. Hij investeert in de relatie met de klant. Dat maakt het een sterke actie van HP. 

Toch een tip!
De medewerker van HP heb ik nog wel een tip meegegeven. Nadat hij vroeg of het probleem blijvend is opgelost zei hij: "...dan kan ik het dossier sluiten". Jammer dat hij dat zei, want het doet afbreuk aan mijn gevoel dat HP mij als klant serieus neemt. En dat was niet nodig. De medewerker had ook kunnen zeggen; " ...want u bent als klant belangrijk voor ons". Dan had hij mij een nog beter gevoel gegeven en het merk HP optimaal 'verkocht'.

De interne organisatie 

En HP staat hierin niet alleen. 80% van de bedrijven zijn in hun communicatie gericht op de interne organisatie. 
En dat begrijp ik toch niet als klanten je belangrijkste reden voor bestaan zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten