vrijdag 20 januari 2012

De kracht in kwetsbaarheid

Jaarlijks bezoek ik een aantal seminars, workshop en/of congressen. Het is altijd leuke en leerzaam om collega’s aan het werk te zien. In januari 2012 bezocht ik Trends voor Trainers. Een jaarlijks evenement voor trainers en coaches.


De workshop

Een van de workshop die ik bezoek van Nessun Dorma gaat over organisatiecoaching. Deze duurzame organisatie-ontwikkelingsmethodiek is een kruising van coaching en advies. De procesbegeleider stimuleert in organisatiecoaching het collectieve leervermogen en creëert eigenaarschap bij de deelnemers. En de adviseur/coach houdt rekening met de context waarbinnen de ontwikkeling (lees: verandering) plaatsvindt.

Op zich werk ik als professional al zo. Toch ben ik benieuwd hoe anderen dit in een methodiek vormgeven. Eva Beerends geeft deze workshop.


De casus

Eva kiest ervoor om de deelnemers een casus uit te laten werken. De casus komt uit haar werkpraktijk als organisatiecoach. Het gaat over een fusie. De thema’s die hierbij centraal staan zijn: ‘afspraken nakomen’ en ‘samenwerken’. We gaan in groepjes aan de slag. Het is een ingewikkelde casus. Maar leuk om op deze manier zelf aan de slag te gaan met een opdracht.


De procesbegeleider

Eva Beerends brengt haar boodschap duidelijk. Ze heeft een combinatie van kracht en kwetsbaarheid. De kracht zit in haar uitstraling, achtergrond en ervaring. Ze staat rechtop en vertelt met verve over haar ervaringen. Het is duidelijk dat ze er veel van weet. Bovendien brengt ze haar boodschap vol passie en betrokkenheid. En ze stelt zich niet boven, maar gelijkwaardig aan de groep. Dit wekt sympathie en maakt haar overtuigend.  


De kwetsbaarheid

Aan het einde van de workshop vertelt ze dat het project in het echt, is mislukt. Er was onvoldoende commitment en voorbeeldgedrag op het hoogste niveau om dit traject succesvol te maken.

Met het openlijk toegeven dat een traject niet succesvol is, maakt ze zichzelf kwetsbaar. Eva loopt hiermee het risico dat haar publiek oordeelt dat ze niet competent. Ze heeft immers de gevraagde resultaten niet behaald. 


De kracht

Veel presentatoren, docenten en trainers kunnen hieruit iets leren. Want hoe geloofwaardig ben je als je alleen maar vertelt over je successen? Juist het toegeven dat iets niet is gelukt, maakt je krachtig. Hiermee straal je zelfvertrouwen uit. Dat lijkt tegenstrijdig. Maar door toe te geven dat iets is mislukt, geef je aan dat je vertrouwt op je kwaliteiten. En er is lef voor nodig om dit te doen. Je weet namelijk niet wat de reactie van je gesprekspartner(s)/publiek is.


Het vertrouwen

Er zit ook een les in voor verkopende professionals en verkopers. Open toegeven dat je iets niet kunt of dat iets niet is gelukt, verkoopt. De klant ziet je als een eerlijke gesprekspartner. Je onderscheidt je van de gladde verkopers die wat zwart is naar wit praten en wat recht is krom kletsen. De klant vertrouwt dat niet.

Als eerlijk bent, wek je vertrouwen. En vertrouwen verkoopt!  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten