zaterdag 17 december 2011

Klantgerichtheid in de automotive

Enige tijd gelden ging ik op reis met mijn gezin. Ik had een hotel geboekt in Bremen. We gingen op zaterdagochtend vroeg richting Duitsland met de auto. Het was begin december en de kachel deed het soms wel en soms niet. Vlak achter Leer stopte hij ermee. Het werd aardig koud in de auto. Ik draaide nog wat aan knoppen, maar het hielp niet. Plotseling zie ik dat de temperatuurmeter van de auto bijna in het rood staat. We stoppen acuut en bellen de wegenwacht. Ons weekendje weg wordt abrupt afgebroken.

Een lokaal garagebedrijf sleept de auto naar Nederland.
Op de sleep 'zu die Niederlande'
Ze slepen de auto naar een garage bij mij in de buurt. Ik krijg een leenauto en wacht op een reactie. Die komt er niet. Dus bel ik eens om te vragen wat er aan de hand is. De garage geeft aan dat het een gi-gan-tische klus is. En dat ze nog niet precies weten wat er aan de hand is, maar dat de koppakking gerepareerd moet worden. Ik maak me wat zorgen. Op internet google ik wat naar de mogelijke kosten. Het gaat flink wat geld kosten. Dat is duidelijk. Maar hoe flink….? De ‘kop’ ligt bij een speciaal revisie bedrijf. Ze weten nog niet of die is gescheurd of niet. En ik blijf in afwachting. Dat duurt inmiddels bijna drie weken.

Voor mij als klant is die onzekerheid onprettig. Bij slecht nieuws kun je maar beter direct zijn en blijven communiceren. Het niet krijgen van informatie betekent voor klanten vaak dat ze gaan invullen. Zelf lag ik er wel eens wakker van: “wat gaat dit mij wel niet kosten?”

Een voorbeeld van hoe het ook kan, zie je bij de NS. Daar zijn ze een stuk klantgerichter geworden. Op moment dat een trein ergens in een weiland stilstaat, vertelt de conducteur wat de reden daarvan is en hoe lang hij verwacht dat dit nog gaat duren. De klant krijgt een verklaring in zit niet in verwarring. Het schept duidelijkheid en is klantgericht.

Voor mij was het prettig geweest dat de garage me belt om me op de hoogte te houden van de ontwikkelingen. Bijvoorbeeld: “We hebben de kop naar een revisie bedrijf gebracht en wachten daarop. We verwachten dat dit 2 of 3 dagen gaat duren.” Als dat dan 4 dagen duurt, dan kan de garage nog eens bellen om dit te melden met uitleg waarom het langer duurde. Dan zit ik minder in onzekerheid. Het is kwestie van verwachtingsmanagement en proactief communiceren. Natuurlijk kost dit extra tijd en inspanning. Maar die klantgerichtheid en professionaliteit geeft tevreden klanten. En dus uiteindelijk een trouwe klandizie.
De auto heb ik inmiddels terug. Nog geen factuur ontvangen. Wordt vervolgd!

1 opmerking:

  1. Erg vervelend dat u reisje niet door kon gaan. Bedrijven dienen goed met hun klanten te communiceren. De klanten moeten op de hoogte blijven van de vorderingen en de kosten. Dit valt onder klantgerichtheid. Er zijn, zoals al gemeld, wel klantgerichte bedrijven maar nog niet iedereen kent dat trucje. Klantgericht is in feiten gewoon communiceren.

    Jo Freeks

    BeantwoordenVerwijderen