zondag 25 december 2011

Hoe een klein bedrijf zich onderscheidt en blijft verkopen in lastige tijden.

Afgelopen weekend was ik met mijn gezin in Twente. Ik ben daar opgegroeid en vind het leuk om die regio zo nu en dan te bezoeken. In Hengelo zat ik op de middelbare school. Dus wij bezochten die stad. Er is veel veranderd. Maar een ding is hetzelfde gebleven: Speciaalzaak Popeye zit er nog steeds. Aan de Drienerstraat.

Pop-eye
De speciaalzaak startte in 1981. Hier kocht ik mijn LP’s en later CD’s. Voor het populaire genre moet je er niet te zijn.
Pop-eye zaak richtte zich vooral op de verkoop van Hard-rock en metal. Later ook op blues, southernrock en singer-songwriter. Johan is de eigenaar. Als vooropleiding heeft Johan de kunstacademie gedaan. En als je een platenbon geschenk wil geven, dan maakt hij deze zelf. Met stiften op een groot vel. (Klik op KOP-titel voor het hele artikel). Heel bijzonder en fraai.

Verbazing
Ik was heel verbaasd dat Pop-eye daar nog zat. De muziekindustrie heeft al jaren lang te kampen met teruglopende verkopen. Ze heeft last van illegale downloaden, waardoor minder mensen CD’s kopen. Bovendien willen veel mensen tegenwoordig niet meer CD’s. Ze kopen de muziek bij iTunes of andere webstores om de muziek op een mediaplayer te downloaden. Tel daar bij op dat we in een recessie zitten. Veel mensen houden de hand op de knip.

Hoe kan Pop-eye dan overleven?
De verklaring voor het succes van deze speciaalzaak zit in twee dingen.
1. Pop-eye heeft een heldere keuze gemaakt: het verkoopt rock muziek. Geen frisse trendy uitstraling, maar een gezellig, wat rommelig ogend winkeltje waar de klanten rustig staan de roken (?). En voor rock muziek komen mensen van heinde en verre om het nieuwste wat op dit gebied uitkomt te beluisteren en te kopen.
2. De tweede reden voor het succes is Johan zelf. Elke keer als ik er kom staan er groepjes mensen bij de balie. Hij kent iedereen en herkent mij ook na 10 jaar. Als ik dan binnenkom laat hij direct nieuwe muziek horen. En die gaat vol op de luidsprekers. Zijn enthousiasme is inspirerend. Klanten willen graag bij Johan kopen.

Wat te leren van dit succesvolle concept?
Er zijn drie lessen:
Les 1 is: dat je in je aanbod moet durven kiezen. Wie kiest wordt gekozen. Iedere (southern)rocker kent de winkel van Johan. Ze komen uit Limburg, Friesland, Amsterdam of waar dan ook naar Pop-eye om de nieuwste releases te horen en kopen. Pop-eye verkoopt wel Marco Borsato, maar profileert zich niet als een concurrent van de Free-record Shop. Hij heeft een hele specifieke keuze gemaakt voor de niche-markt: southern rock & singer/songwriter.
Ten tweede: Johan heeft zijn keuze ooit gebaseerd op zijn eigen interesse. Hij heeft passie voor (southern)rock en laat dit zien. Het enthousiasme is oprecht en werkt aanstekelijk.
De derde les is: Johan maakt echt contact met mensen. Ik ben meer dan 10 jaar niet bij Pop-eye geweest. Hij herkende mij direct, bij naam. Hij toont interesse en laat merken dat hij je ziet. Ook als je niets koopt. 

En dat, hoe tegenstrijdig ook verkoopt!

1 opmerking: