Netwerken is een mooie manier om (meer) opdrachten te
verwerven. Zeker als je in de buurt van je doelgroep bent. Stel je voor: je
hebt al een duidelijk, krachtig en bondig verhaal, noem het een pitch. Je kan deze ook al toespitsen op je doelgroep.
Je bent er helemaal klaar voor.
Nu moet de kans zich voor gaan doen dat je jouw pitch kunt
presenteren. Netwerkbijeenkomsten zijn daar bij uitstek voor geschikt. Soms
zijn er ook andere gelegenheden waar je plotsklaps in contact komt met je
doelgroep, bijvoorbeeld een (familie)feestje of een borrel.
Hoe zorg je er nou voor dat je jouw verhaal over de bühne krijgt?
Je kunt natuurlijk in het wilde weg gaan pitchen. Gewoon je
verhaal vertellen. Maar misschien voelt dat wat schreeuwerig en opdringerig.
Het is beter als jouw gesprekspartner je vraagt wat jij
doet. Dan kan je los en weet je ook dat hij geïnteresseerd is. Hoe doe je dat
nou?
‘Hey papa, hoe was het op werk?’
Verbaasd kijk ik mijn zoon, Demy van 10 jaar aan. ‘je had toch een training
vandaag?’, vervolgt hij.
‘Jazeker, jongen’, antwoord ik
gehaast: ‘leuke training’. Ik vertel wat over de thema’s en hoe ik heb beleefd.
Toen was het even stil, terwijl
ik mij afvraag waar die plotselinge interesse in mijn werk vandaan komt.
Dan komt de aap: ‘Paps, het hoort
toch zo als je iemand gevraagd hebt hoe het was, dat diegene daarna terugvraagt
hoe voor jou was?’. ‘Euh, jazeker hoort dat zo’, antwoord ik: ‘Hoe was jouw
dag?’ Voluit en enthousiast vertelt hij over zijn belevenissen die dag.
Vragen stellen,
werkt!
Zo werkt het in het algemeen natuurlijk in communicatie. Het
zijn beleefdheidsnormen. Al is het meer dan dat. Als je interesse toont in een
ander, nodig je hem uit om hetzelfde te doen richting jou.
Daarnaast vergroot het jouw sympathiefactor. Dat is ook één
van de redenen waarom vragen stellen zo’n enorme impact heeft in communicatie
en dus ook commerciële communicatie.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten